Duzzzz - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu Duzzzz - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu

Duzzzz

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Rianne

27 Maart 2007 | Australië, Sydney

Vervolg.......
M'n nieuwe baas dus, andre, ha een heel verhaal apart. Maar daar gaan we het niet over hebben. Hij z'n vrouw, meredith and twee kinderen sienna 10 en montana 8 weken zijn dus voorloopig m'n nieuwe gezin te samen met schoonmoeder alice uit canada waarmee ik samen in het gasten huisje verblijf.Bij m'n eerste aankomst dus, wast het gastenhuis al bezet, door neill and carol willman. Dit zijn kaasmakers die rondreizen en bij verschillende kaasmakers/fabrieken cursesen geven hoe kaas te maken. Dit weeken verbleven zij dus hier, en gaven ze een curus blauwe kaas en sourcream op zondag. Onwijs gezellig mensen, toen ik aankwam zaten we buiten wat te kletsen en meteen glas wijn erbij en de rest van de avond zat gebakken!
Was me al snel duidelijk dat andre en z'n vrouw niet de armste mensen waren, op een of andere manier krijg je bij rijkere mensen altijd salades en wijn bij het eten?!?!
Omdat ik vegatarisch ben was er voor bij een lekker stuk veelste dure vis bij de winkel gehaald op de weg van het vliegtuig naar huis.
Die avond was er ook maar besloten dat ik de volgende dag mee zou doen met de cursus blauwe kaasmaken
Dus zondag ochtend stond ik klaar om kaas te maken, wiehoe. Als je dat zou allemaal kleinschalig doet is het harstikke simpel. Melk gepasturiseerd, in een krat van 40 liter, starter and rennet en penicilinum roquefordi erbij, ff wachten, snijden met twee handsnijmessen, ff roeren, ff wachten, nog ff roeren, nog ff wachten en hup in de vorm en klaar is kaas!!!
Dan maar wachten.
(dat was vorige week zondag dus en gelukkig is ie blauw geworden hoor!! nu over 6 dagen moet ik hem piercen zodat ie van die mooie blauwe streepjes binnen in krijgt)
Goed dat duurde tot ongeveer 3 uur en daarna heb ik nog ff in de winkel geholpen wat kaas verkopen. Die avond gingen de kaasmakers weer weg dus het huisje werd die dag daarna mooi schoongemaakt.
Maandag moest de camperfan naar de maker, de ute(suppose we call it jeep) opgehaald worden en de coolfan ook nog gemaakt worden. Dus ik ging in de auto naar het tweede stuk land van andre waar hij zijn brouwerij en nieuwe kaasmakerij/winkel op gaat bouwen(told ya he was rich), andre ging in de coolfan and daniele(de italiaanse verschrikking/kaasmaker) in de ute. Daar aangekomen werd er yoghurt uit de grote koelcel op de ute geladen en kon daniele daarmee terug naar huis. Toen mocht ik de coolfan gaan rijden en andre in de campervan die we daar hadden opgepikt. Dus wij opweg, nu had ik al verteld dat ie rallyracer was, dus huppakee plankgas. Onderweg nog gestopt om de accu te laten maken van de coolfan maar na een tijdje daarin gereden te hebben had ik wel door dat ie nog net niet helemaal gemaakt was. Dus Nadat we de campervan hadden afgeleverd voor z'n MOT, APK ding, reden we richting southport om daar de koelbus te laten maken. Gelukkig kregen we een leen auto van de renaut garage die andre sponserd als ie raced. Dus toen hebben we daar wat rondgereden, surfers paradise bezichtigd en kingprawns gekocht die we maar als late lunch hebben opgegeten. Dus toen de bus eenmaal klaar was,was het inmiddels al 5 uur en was het bijna etens tijd. Thuis aangekomen was alice (de schoonmoeder uit canada) al verhuist naar het gasterverblijf en dus heb ik al m'n troep maar weer in m'n backpack geladen en m'n kamertje ingericht. slaap dus nu in de soort van serre, waar dus eigenlijk niks in staat behalve m'n bedje en een nachtkasje+ al m'n troep wat zo rond m'n bed verpreid ligt op de grond.
Dinnesdag was de dag dat ik kaas ging maken met daniele die verschikkelijke italiano. Daniele is een grote donkere dikke in koksbroeklopende rokende italianse mozzerella kneder!
Dus toen andre vertelde dat we tambembert gingen maken( de mt tamborine versie van camembert) verwachtte ik dat daniele de grote dikke donkere italianse gorganzola prutser wel wist hoe het moest. Maar nee, en dus hadden we ze eerder in de vaatjes moeten doen. Volgende keer beter, of volgende dag, dus woensdag gingen we triple cream brie maken, dit doen ze door gewoon double cream toe te voegen aan de al vette jersey melk. Triple cream dus, ongeveer de zelfde methode als tamembert, easy peasy dacht ik. Maar nee, toch niet, nadat de melk dus weer gepasturiseerd was en 40 graden was, werd het overgeschept in de 40 liter plastic bakken die op tafels staan. Dan word de starter al toegevoegt voordat we de melk uit de pasturiseer tank halen dus dat scheelt. Eenmaal in de bakken word er rennet toegevoegt en laten we het curden.
Dan weer met de handgesneden, en geagiteerd. Wat we dus twee keer moesten doen inplaats van 1 net als bij de tamembert. En dan als de PH 6.2 is (ja precies dan, wist ik ook niet hoor!!) wordt de curd in de vormpjes gegoten, heel handig, een plaat met een mat erop, daarop een soort van rek met 30 ronde vormpjes aanelkaar van 15cm hoog en 10cm in diameter. Daarboven op een bak met 30 gaten erin die als soort van trechter dienen. Allemaal van plastic. Daar giet je dan de grove blokjes curd op en dan verdeelt het zichzelf als het goed is.
Ook kon de mozzeralla kneder die dag mozzerella maken. Hoe ie precies de curd had gemaakt weet ik niet, maar bolletjes rollen van curd kon ik ook wel, vond hij.Blijkbaar, stop je dus de curd in een bak vol kokend water zodat het smelt, dan eenmaal gesmolten vis je het eruit, laat je het een paar keer door je handen gooien (auw auw ,heet, heet!!!) en dan vorm je een mozzerella balletje door het tussen je wijs vingen er duim te douwen, en dan afteknijpen en in een bak koud water te gooien.
Nu is de kunst niet je handen te verbranden, en mooie gladden evengrote balletjes te vormen. Te veel voor 1 dag!!!!!!
Omdat de kaas dus niet helemaal op de juiste manier was gemaakt en andre net op het verkeerde moment binnen kwam, de kaas die dag daarvoor ook al niet perfect was en de mozerella die we toen ook al gecreerd hadden niet perfect was, was ie niet helemaal tevreden over hoe het allemaal ging. Omdat ik toen het gevoel kreeg dat ik iets verkeerd had gedaan, terwijl ik niet eens wist wat ik moest doen! voelde ik me niet helemaal happy en stond ik op het punt een uitbarsting te krijgen. Tsja dat heb je wel eens, gelukkig werkte de mozeralla therapy best kalmerend en aan het eind daarvan was ik gekalmeerd en heb ik die avond gevraagd wat er nou helemaal precies van me verwacht werd.
Dus na wat duidelijkheid, zijn we donderdag lekker naar byronbay geweest. Lekker naar de organic market en het owijs hippy achtige byron bay voor lunch. Lekker gerelaxed dus.
Vrijdag avond waren er wat vrienden van hun over voor diner dus gezellige avond gehad. Vrijdag overdag hebben we schapen opgehaald van een boerderij en naar een andere boerderij gebracht van een vrouw die een nieuwe schuur/melkstal/kaasmakerij aan het bouwen is en dus schapen wil gaan melken en kaasmaken, heel interesant om te zien, ook omdat ze friese melkschaapjes had en dat was ook wel weer een ervaring om wat bekends te zien!!
Nou nu moet ik m'n kaasjes gaan keren. Daarover volgende keer meer, en voor de duidelijkheid, ik ben dus nu aan het kaasmaken! Andre heeft dus kaasmakers nodig omdat ie zelf meer aandacht wil besteden aan het bouwen van de brouwerij en kaasmakerij/winkel/cafe enz.....
tot de volgende keer maar weer!!

  • 27 Maart 2007 - 07:54

    Jack:

    Eey, klinkt goed allemaal. Toevallig nog kaas proevers nodig?

  • 27 Maart 2007 - 09:26

    Riet:

    "Frau Antje",dat ben je ondertussen wel geworden,hoe gaat ie daar?
    Als je nou nog meer van die mooie verhalen gaat schrijven,stap ik via Schiphol op,enkeltje Mount Tamborine.!!!
    Gaat je baas nu ook nog bier brouwen,of whisky,what"s the meaning?Please some pictures?
    veel liefs &Kuzzzzz

  • 27 Maart 2007 - 09:38

    Adinda V:

    Heeej kaasmeisje! M'n ogen doen pijn van het ontcijferen van die tekst...snap er de ballen van...Maar mijn intellectuele, psychologische en analytische brein constateert tussen al die moeilijke woorden en processen door dat je het verder wel naar je zin hebt?! ;) Kuzz

  • 27 Maart 2007 - 16:47

    Anneke Ebbinge:

    Hallo Rianne,

    nou zeg je maakt weer wat mee. Je gebruikt ook steeds meer engelse worden in je tekst. Ik kan niet alle termen vatten maar dat zal wel de kaas-maak-taal zijn. Rianne, blijf vooral schrijven en genieten daar.
    Hier begint het nu voorjaar te worden, narcissen, madeliefjes en veel zingende vogels. Elise en Daphne spelen weer veel buiten en omdat het nu weer zomertijd is, hebben ze moeite om 's avonds naar bed te gaan. Daphne heeft nu boekjes van jou te lezen "balletclub de Zwaantjes", ze heeft ze nu bijna allemaal gelezen.

    Rianne, groeten, geniet er van en tot schrijfs, anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Lost...again

Actief sinds 25 Okt. 2006
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 33062

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 18 Juni 2014

New Zealand...again :)

14 Oktober 2010 - 16 November 2010

India

26 Oktober 2006 - 26 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: