Gouda - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu Gouda - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu

Gouda

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Rianne

30 Maart 2007 | Australië, Sydney

Goed na een redelijk rustig weekend, was het aan mij de beurt om kaas te maken.
4 dagen lang, gouda.
Okeeeeee, dacht ik toen. Ik weet dus hoe je schapenkaasmaakt, voor de leken onder ons, schapen melk heeft een hele andere samenstelling dan koeien melk. Ook pasturiseren wij de melk niet, en hier is het verplicht om melk te pasturiseren wat dus ook weer de melk beinvloed.
Maar goed, verder is het proces redelijk het zelfde.
Na m'n vader en moeder te geraadpleegt hebben, werd ik maandag losgelaten op de melk. Om het simpel te houden begon ik maar gewoon met plain, normale kaas, geen kruiden or what so ever.
S'ochtends melk gehaald door daniele de italiano en fiona de dochter van de boer waar de melk vandaan komt, kwam ook maar meteen mee om mij bij te staan in het proces. Kortom ik had twee werknemers, wiehooee!
Eerst alles schoongemaakt, de pasturiseer tobbe, alle materiaal, kaasvaten,messen, kaastobbe, tafels alles. twee keer. Ze maken ook blauwe kaas (schimmels!!) en zachte camemberts enz(schimmels!!! dus ik wou alles goed schoon hebben!
Nadat de melk gepasturiseerd was,(en weer terug afgekoelt naar 33 graden) kon ie over gepompt worden naar de kaastobbe, in de kaas tobbe zakte de melk nog een graad naar 32, wat ik nodig had, toen het zuursel er ingegooid en geroerd voor een half uur, zuursel erbij en stremmen maar (dit is de melk een soort kwark laten worden). Na een uur was de melk gestremd en dus mochten we mooi met de hand snijden, thuis hebben we mooi een motertje boven de kaastobbe die dat voor ons doet, maar de rijke meneer hier is te skraal voor dat soort luxe, en dus hebben we hand snij messen. Geen probleem, gewoon paar keer heen een weer, en dan de roerders aan. Nu komt het grote verschil met schapen en koeien kaas/melk, wij wassen maar een keer met heet water wat de melk meteen naar 36 graden brengt, maar met koeien melk doe je het in 2 keer, eerst naar 33 en dan naar 36. Dus dat was een beetje uitvogelen hoe veel water en hoe heet enz.
Daarna waren de instructies van papa, en dan weet je het wel, gewoon totdat de wrongel goed is. Jaja, met schaapjes wrongel moet het zeg maar aanvoelen als rijst maar niet te taai zijn. Dus hup handen d'r in en wachten maar, en wachten. In tussen kreeg ik allemaal vragen op m'n afgevuurd van, hoe, waarom, wat, en okeeeeee's! Fiona die met andre zijn gouda's heeft gemaakt, vond het maar moeilijk te begrijpen wat ik allemaal deed, want andre's wil is wet, zeg maar.
Dus toen de wrongel rijst was geworden, moest het in de vaten, nu heeft ie alleen maar 10 kilo vaten, dit is dus iets anders dan mooie 4 kilo vaatjes. Ook wat zwaarder, groter, logger, maar heel snel klaar, want ik had er maar 4!
Dus na wat geklungel had ik ze alle vier vol, Dan als ze allemaal vol zijn, komen ze weer terug in de tobbe en draaien we ze om en vullen we ze bij, ook dit was een hele nieuwe ervaring voor fiona.
Maar goed en zag er uit als kaas.
Toen nadat we schoongemaakt hadden, gingen we persen. Thuis hebben we een kaas pers, speciaal voor kaas. Hier niet, hier hebben we emmers met water. Jaja, dus hup een emmer met water erop, elke kaas 1 emmer. Toen na een 1 uur gekeerd, en toen na 2 uur weer gekeerd, ditmaal was andre er ook bij, vond het zeer intrigerend dat ik de kaas netjes en deksels toen niet meer nodig had, en zag het nut er wel van in, ook was ie redelijk onder de indruk dat de kaas er goed uit zag (ik ook!!).
Die ochtend hadden we ook al een pekel bad gemaakt, met 2 zaken zout en water. Op de juiste ph gebracht met azijn. Dus de volgende ochtend klaar om ze in de pekel te doen, zitten er bubbels op m'n kaas!!!!Bubbels!
No worries, she'll be right.
Weet nog steeds niet wat het is, maar andre zegt (na een professor (die neill van de kaascursus) gesproken te hebben) dat het wel goed komt.
Die dag weer kaasgemaakt met italiaanse kruiden, langer geperst en zwaardere emmers gebruikt. Maar toen moesten ze in de pekel de volgende ochtend, maar het pekel bad is niet zo groot, oftewel, er passen maar 4 kazen in. Dus had ik de plain gouda op hun kant gestapeld en de nieuwe kazen ook. Toen na die dag komijnen kaas te hebben gemaakt, kwam andre savonds he rianne, kom is kijken. Dus ik mee, naar het pekelbad (zit een deksel op) hij de deksel omhoog, zijn m'n kaasjes helemaal vervormd!!! Hahaha, omdat de wrongel nog zacht was, waren ze ingezakt omdat ze op hun kant lagen. Nu heb ik dus eivormige italiaanse kruiden kaas!!! Vond het wel komisch, beetje jammer, maar komisch!
Toen hebben we dus de plain gouda er uit gehaald en met de hand gezout en te drogen gelegd, volgende ochtend het zelfde met de italiaanse gedaan, zodat de komijn ruimte had, en die dag chillie kaas gemaakt, heel interesant, heel veel chillie, dat waren de orders......m'n handen brandde ervan zo heet waren die dingen! Weer zwaarder geperst, nu de kazen opgestapeld in de ceddarpers, en een emmer erop, en voor 4 uur geperst. Hoop dus dat die mooi, zonder gaatjes zijn, but only time will tell.
Het is dus nu afwachten......... op z'n minst 4 weken. Vind ik, maar andre zegt, als we ze nodig hebben dan worden ze opengesneden.
Denk dat ik nu wel zo ongeveer door heb hoe het hele koeienkaasmaken werkt, alleen het kaasmaken met daniele ging wat minder.
God, het is een heleeeee lange tijd geleden dat iemand me zo onwijs kon irriteren!!
Hij is 31 heeft een vrouw en een kind, maar allemachtig!!!!!! echt serieus hij is gewoon te errrug voor worden. HIj is achterlijk, gewoon debiel! Ten eerste, maakt ie niet schoon, hij loopt constant rond een beetje niks te doen, blauwe kaas te keren en dan weer mij helpen!! Halloooo, schimmels!!!! Dan rookt ie! en dan gewoon weer terug de kaasmakerij in, ranzig gewoon. Constant vergeet ie de deuren dicht te doen, de deur naar buiten, de deur naar de winkel, de deur naar de blauwe kaas ruimte!
Dan loopt ie constant achter mij aan!! net een klein kind. Hij weet niet hoe je gouda moet maken dus vroeg ie aan mij hoe of wat enz, dus ik uitleggen, heeft ie het lef om mij te vertellen hoe ik m'n kaas moet persen!! En dan, als ie wat vraagt, zeg ik wat? en dan zegt hij neee dat zeg je niet dat is onbeleefd je moet pardon me? zeggen, terwijl ie zelf alleen z'n kin omhoog doen, zo van eh wat?
Dan Schreeuwt ie contant, oooohhh rightiiieee then! Ready banana!! Dus ik vroeg of ie daarmee wou stoppen, en stoppen met roken omdat ik dat zeer ongepast vond! Maar nee hoor, gewoon doorgaan. Maar goed, ik kan nog wel duizend een 1 dingen opnoemen die mij irriteren, maar het toppunt was toch wel dat hij beweerde dat ik m'n hersens niet gebruikte!!!!!!!!! Ik sta daar gvd vanaf 7 uur sochtends alles schoon te maken totdat hij arriveert met de melk, dan maak ik kaas, terwijl hij toekijkt!!! Want hij is te frickin lui om dan ook maar enige actieviteit uittevoeren.Laat mij gewoon de kazen tillen enz.
En dan beweren dat ik niet weet wat ik doe!!!!! Terwijl hij de hele week aan mij gevraagd heeft hoe je gouda maakt enz, gaat ie mij vertellen hoe het wel moet. Toppunt, ik stond op het punt hem uit compleet uit de kaasmakerij te schoppen, maar hij weegt waarschijnlijk twee keer zoveel dan ik, dus dat ging me niet lukken. Heb maar diep adem gehaald, gezegd dat als ie dat ooit nog eens een keer durfde te beweren ik hem eens zou laten zien hoe ik m'n hersens gebruik!
En toen niks meer gezegd. Behalve tot morgen.
Oke ik weet niet hoe mijn kaas gaat smaken en eruit zal zien. Maar ik heb dus vanaf dag 1 me compleet ingezet om een zo goed mogelijk product te creeeren. Hij heeft dus nog geen 1 goeie kaas gemaakt, zijn eerste blauwe kaas, ziet er niet uit, en is nog geen eens blauw geworden na bijna 4 weken in een ruimte te liggen met alleen maar blauwe kazen! Z'n mozerella smaakt naar niks. En z'n gorgonzola, is maar zozo.
En dan is hij de kaasmaker, ik ben niet aangenomen als kaasmaker, ik heb vanaf dat 1 gezegd he ik ben hier om te leren! Ik weet niks!
En dan mij gaan vertellen hoe of wat! pheuf
Dat was dus mijn week. haha bekaf nu, zere schouders van al dat getil en schoonmaak. Andre is lekker weekend weg, te racen in sydney, Meredith, alice en montana zijn vandaag ook weg en komen morgen pas terug, en sienna is het weekend bij een vriendinnetje.
Huis voor mij, chocola gekocht, en 3 film gekeken en nu zit ik zwaar vermoeid achter de computer dit te typen!
Heb het dus nu wel gehad, en ga lekker naar bed. Morgen vrij, wiehoe, heb nog niks gepland, behalve dat ik nadat de kaas gekeerd is, ik ga wandelen, of winkelen, of allebij. Als er maar ergens tijdens de dag een koffie pauze is, haha.
Truste!

  • 30 Maart 2007 - 12:43

    Jenneke:

    Nou geniet er maar effe van, knap van je al die kaasmakerij en vooral die soepele medewerker??!! ben benieuwd hoe je kazen gaan smaken, groeten

  • 31 Maart 2007 - 08:53

    Nicole Poortman &fam:

    we hebben je berichtjes gelezen,erg leuk kaas maken aan de ander kant van de wereld .hier op wieringen gaat alles prima! wij kopen de kaas gewoon bij de super zonder schimmel.wel zo lkkr en makkelijk.hier wat nieuwtjes:ome jan heeft een nieuw jong hondje erg lief en leuk hij heet boyd.me vader is naar het ziekenhuis geweest om zijn pink die al jaren krom groeide weer recht te laten zetten.het is goed gelukt alleen hij staat nog een beetje krom.de hele koogerweg is open gebroken alles word op nieuw bestraat een betegelt nieuwe lantarepalen,het ziet er allemaal mooi uit! zelf hebben we een nieuw hek voor het huis van gietijzer en er komen ook allemaal leilindes voor de huizen die hadden julie ook in oosterland in de boederij.met lisette gaat het supper op school ze zit in een speciale groep u.d genoemd.ze word al meer een balerina!!met kim gaat ook alles prima kom eerdaags op televisie.met een wedstrijd koken met sterren.pietje of nicole gaat ook alles prima mee.voor de rest gaat iedereen zijn gangetje je vader en moeder zijn als het goed is nu onder weg naar wieringen met kabouter plop ( Niek) die zal wel weer komen zo gouw die hier is.
    Groetjes van iedereen!!! tot de volgende keer!Doeii

  • 31 Maart 2007 - 16:43

    Adinda V:

    Heej! Nou, m'n oogjes doen dit keer iets minder pijn, thanks! Hoe bevalt het, naast al het kaasmaken, zo zonder jonge leuke lui?! Hier gaat het lekker, heb afgelopen week lekker voor het atelier in het zonnetje gezeten, en nog eens op het balkon en nog eens op het terras....;) Maandag weer naar A;dam..helaas! Kuzzz

  • 10 April 2007 - 17:16

    Riet:

    he meissie,fijn je ff gesproken te hebben,goed dat het zo gaat daar zoals je wilt dat het gaat.
    Fijn voor ons om weer thuis te komen hier in en op de boerderij,de schapen&lammetjes en de koetjes en kalfjes,last but not least BUTE en de je broers,die nu alleen maar weer hoeven te melken en voeren enz enz.
    Maar vooruit maar het voorjaar komt er aan hier lijkt het wel,tulpen enz alles vliegt de gronduit,schapen naar buiten vandaag.......lekker hoor na 5 maaanden binnen..moet er niet aan denken zolang.
    nou succes met de kazerij,verwacht wel foto"s binnenkort te zien te krijgen???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Lost...again

Actief sinds 25 Okt. 2006
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 33105

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 18 Juni 2014

New Zealand...again :)

14 Oktober 2010 - 16 November 2010

India

26 Oktober 2006 - 26 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: