kiwiland! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu kiwiland! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu

kiwiland!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

04 Februari 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

Heee hello allemaal,
jeetje das een tijd geleden, had helaas niet echt toegang tot internet, zit nu in de stank van varkens gezellig achter een computer dit bericht te typen!
Ben dus de 16de aangekomen in New Zealand en logeer nu dus al een paar weken bij liesje op de boerderij! Sommige van jullie kennen liesje vast nog wel, lang, dun en onwijs bijdehandte stagaire van ons ongeveer 10 jaar geleden! Niks veranderd!
Ze melkt nu 160 koeien op een boerderij van een man die naast de koeien dus ook een piggery heeft! Varkens stallen!!
Gelukkig heeft ze daar niks mee te doen.
De eerste paar dagen hier waren weer een wereld van verschil, begin bijna te denken dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt en inplaats van Aussie naar Kiwi had moeten gaan voor een jaar! Onwijs groen hier, lekker warm, en super mooi uitzicht!
De eerste paar dagen heb ik liesje geholpen met melken, ook weer een experience, had nog nooit koeien gemolken en kan nu naar hartelust vaststellen dat ik dat ook niet vaker van plan ben! Grote logge irritante wandelende melkmachines!! Nee hoor schapen zijn daarintegen heel redelijk!
De kiwi manier van leven is vergeleken met aussies zo mogelijk nog luier! Men loopt hier niet naar de melkstal, brievenbus, huis of waar dan ook heen, maar rijd op een quadbike, of ander dergelijk iets, zolang het maar rijdt zodat men niet moe hoeft te worden! Nou moet ik toegeven, dat toen ik erop uit gestuurd werd door liesje om de koeien uit het land te halen, met de quad bike, het toch wel leuk is om een beetje met dat ding te racen over alle bultjes en hobbeltjes en te kijken hoe hard je kan gaan, hehe!! Maar goed het meeste is dus gewoon op loop afstand, maar kiwi's kunnen blijkbaar niet zo goed lopen en dus heeft elke boerderij hier wel een aantal quadbike's of mule's :karretje op vier wielen en een laadbak.
Om het koeien halen nog even wat makkelijker te maken, heeft liesje ook twee hondjes, jane and hood, die getraind zijn om de koeien op te jagen, oftewel er achter aan te lopen en zodra je "speak up" zegt blaffen ze ook nog wat zodat die, beestjes doorlopen! In totaliteit doet ze er ongeveer 3 uur over om de koeien te halen, te melken, en weer terug te brengen. Dan gaat ze naar huis en heeft ze tweede ontbijt, aangezien ze begint te melken om 5 uur sochtends. Daarna moet er meestal nog iets gebeuren met het irrigatie system, waar dus de mest van de varkenstallen doorheen gejaagd word en op het landverspreid. Dit apparaat moet meestal, of omgedraaid of verzet worden naar een ander paddock, hierbij help ik dan meestal wel mee, aangezien ik tegen die tijd wel wakker ben en ontbeten heb. Verder hebben we nog wat hekken gezet om een nieuw paddock te creeeren. Heel veel boerderijen werken hier met paddocks, de koeien worden dus gemolken gaan naar een stuk land eten dat in 24 uur leeg, en worden na de volgende ochtend melking weer verplaatst naar het paddock met het meeste gras! klinkt allemaal heel logisch toch! Alleen creeert het ook weer meer werk, aangezien je dus elke week moet gaan kijken en meten waar het meeste gras staat en dus waar de koeien heen kunnen!
Op heb moment ben ik in de vrije tijd die ik heb aan het hooiladen met de young farmers. Ook erg interesant werk! Een vriend van liesje vroeg of ik een keer meeging hooi laden dus, gewoon voor de gezelligheid, ik hoefde niks te doen gewoon trekker te rijden, zodat alle grote sterke mannen de baaltjes op de wagen konden gooien! De young farmers hier bieden dus hun diensten aan, aan boeren die aan het hooien zijn. Zij zorgen voor wagens en mensen en de boer betaald $1 per baaltje, wat in de clubkas komt. Maar het is meer een social thing, dan echt werk. Heb dus al een paar avonden meegeholpen en daarna word meestal een bbq gehouden, erg gezellig en heb al een hele indruk gemaakt met het feit dat ik een nederlands/schots vegatarische boerin ben!Ook veel leuke mensen ontmoet en natuurlijk nog meer nederlanders, New Zealand is wel echt "het" land voor nieuwe mogelijkheden denk ik, op het gebied van boeren. ideaal klimaat natuurlijk, en vooral de lekker makkelijke levenswijze is voor nederlanders ook wel aantrekkelijker dan het drukke nederland! Ook de kiwi boeren hier zijn erg "keen" om nederlanders als werknemers te hebben omdat die zich net ff wat harder inzetten!
nou hier moeten jullie het maar ff mee doen, hopelijk vind ik van de week ergens weer tijd om weer wat te typen.
groetjes rian

• 04 Februari 2007 - 11:37

Riet:

Heerlijk om je verhalen te lezen, ook al heb je ze gisteravond verteld ,je bent nu A STORYTELLER geworden. Geleerd van Andrew and Uncle Charlie ???
    Ga zo door en geniet van alles.veel liefs uit een chaotisch Brucklay
    XXXXX
    PaP en MaM en the Boys&BUTE

• 04 Februari 2007 - 18:16

Poortman Koogerweg:

het laatste nieuws uit de koogerweg:pa heeft een vaste aansteling bij het loodswezen na 3 jaar arbeid dit zal je niet zo heel veel intreseren maar dan nu wat anders:kim komt op de televisiemet een programma over de horecea ze moet aankomende dinsdag naar de efteling daar woorden de opnamens gemaakt het is een soort wedstrijd van leerlingen tegen elkaar die een restaurant moeten runnen .en kim gaat volgend jaar het laatste school jaar werken bij MARLET dat is een restaurant met en michelinster . in schoorl. lisette:liset is helemaal in de 7ende hemel want ze is op haar school uit gekozen om in de (ud) groep deel te nemen dit is een geselecterde groep dansen die helemaal apart begeleid worden op school.;)in deze klas zitten+-10 leerlingen uit 50 gekozen.veder gaat hier alles goed;) groetjes van ons allemaal;)

• 04 Februari 2007 - 18:31

Marianne:

Leuk om weer wat van je te lezen Rianne. Het klinkt druk bij je, toch wat anders dan vakantie met al dat werken ;-)
    Heel veel plezier nog,
    groetjes

• 05 Februari 2007 - 09:03

Petra:

Hey Rianne! Leuk om weer iets van je te horen! Ben benieuwd naar de foto's. Veel plezier nog in Kiwi land en tot horens!!!!!! groetjes Petra

• 05 Februari 2007 - 17:00

Adinda:

Ja je bent echt een storyteller, mooi verhaal! Het klinkt erg relaxed allemaal, geniet er maar lekker van. Tussen de koetjes en varkentjes :D
    Daar bedoel ik niks geks mee, het klinkt gewoon als een soort luilekkerland hoe jij het schrijft.
    Groetjes!