Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu

Jodhpur

Door: Rian & Joeri

Blijf op de hoogte en volg Rianne

02 November 2010 | India, Jodhpur

Namaste!
Vannuit Jodhpur vandaag. We zijn de dag na alle ziek zwak misselijkheden, naar het Pink Palace of City Palace geweest. Wel sochtends lekker rustig aan gedaan en toen naar het city centre gelopen, door de roze poorten, naar de bazaars, en in het midden is er dan een paleis in een net niet helemaal roze kleur :P

Lekker door het paleis gewandeld, foto's gemaakt, mooie gewaden en wapens uit de tijden van de Maharadja's bekeken. Rustig via de bazaars terug gelopen naar de grotere straat en ons hotel, voor het laatste stukje toch maar een riskshaw gepakt, gewoon omdat het maar 50 cent kost..

S'avonds wel goed gegeten, bij een redelijk goedkoop indiaas restaurant, en toch valt elke keer de veg. biryani tegen. Gewoon omdat we in Amritsar echt hele lekkere verse hebben gehad!
Die zondag zijn we met de trein naar jodhpur gegaan, zoals gewoonlijk wij braaf op het station rond een uur of 11. Eerst nog het tweede treinkaartje geregeld voor Jodhpur/jaisalmer, en toen gewacht op de trein..en gewacht...en gewacht...en gewacht..

Een dik uur later dan gepland, was onze trein daar. Gelukkig viel de reis erg mee, en duurde het korter dan verwacht, en dus waren we rond kwart over 6 hier in jodhpur. Meteen maar een taxi naar een hotel, waarvan we dachten dat het wel redelijk was genomen. Hotel was niet helemaal WOW! Maar na een dag reizen wilden we gewoon een fijn redelijk zacht bed, en een goede douche. T'is dan wel een beetje een teleurstelling als het allemaal dan net niet is..

Wel hebben ze een rooftop restaurant, wat altijd wel fijn is, en dus konden we gelijk aanschuiven. Met zicht op het grote fort boven de stad, hebben we lekker indiaas gegeten, Palak paneer: Spinazie met paneer (indiase kaas) weer veg.biryani (nog steeds niet helemaal de juiste) Dahl: linzen, altijd lekker! en een bananen lassi na...
Dit alles werd ook nog vergezeld door veel indiase muziek en traditionele rajastaanse dansende vrouwen :)

Volgende ochtend, zijn we naar het fort gelopen, wat maar 20 min. lopen bleek. T lijkt veel verder weg! En grootste deel van de dag daar alles uitgebreid bekeken, totdat we zo rond een uur of 3 d'r wel genoeg van hadden. Via de achterpoort weer in de stadt beland, waarna we onze weg weer terug moesten vinden door een wirwar van straatjes, vol met kraampjes, en koeien, en motors, en rioolwater, en dan nog de mensen natuurlijk! Meerdere keren de weg terug gevraagd, en uit eindelijk ook gevonden!

Redelijk uitgeput toen in een restaurant in de zelfde straat als ons hotel, gaan zitten. Na het eten, omdat het nog redelijk vroeg was, zijn we nog even de stad in gelopen. Waarbij we al snel op de hoek werden tegengehouden door de mevrouw uit de kruiden winkel. Stom genoeg waren we op zoek naar wat leuke speciale kruiden om mee tenemen,en dus gingen we naar binnen. Na wat gebabbel en gezoek, hadden we kruiden gevonden. Maar ook was het thee tijd, en dus moesten we thee drinken, of eigenlijk, eerst thee maken. Mevrouw gaf ook indiase kook lessen, maar ging mij nu wel even leren om chai te maken...

En dus men neme, 2 kopjes melk, kook je op het gaspitje, samen met 2 schepjes suiker. Dit gebeurde onder veel gekwek en gekwaak, dus de melk ging iets harder dan gewoonlijk :P
Daarna wat zwarte thee en de "Speciale" thee kruiden uit eigen winkel, natuurlijk. Dit werd dan een aantal keer gekookt en gerust, gezeefd en Voila! Home-made Chai!
Was erg lekker en gezellig, we zijn er maar even bij gaan zitten en hebben veel gepraat.

Toen we eindelijk weggingen om onze tocht door de stad af te maken kwamen er net andere klanten binnen: een engelse dame die haar hoofd om de hoek stak en vroeg:
"Is this a chemist? no? Do you have partysmart?
Dit was dus een engelse dame rond de 55, opgetut in een mooi jurkje, smuck en make-up. Wij dachten..hmmm we blijven nog even staan.
Partysmart bleek dus een herbal remedie te zijn tegen too much partying!
Wij vonden dit erg komisch, en mevrouw kocht meteen maar een hele doos! :D

Dag 2 in jodhpur komt morgen...of de dag erna! We doen het op de indiase manier :P
Groetjes J & R

• 03 November 2010 - 15:05

De Poortmanclan:

het leest allemaal erg mooi zo.hoop dat het in jaisalmer ook zo naar jullie zin is,
    hoe gaat het daar zo op straat met al die loslopende koeien?
    zie het al voor me...
    clarabella en katrin samen op pad...
    lopen er ook kalfjes bij?
    veel reisplezier verder

• 04 November 2010 - 08:22

Roandraak:

Klinkt leuk:D

Iets minder nieuws; de vader van bbb is gisternacht overleden. Vandaar dat hij nu even weinig op tag is.

• 05 November 2010 - 08:56

Rianne Poortman:

Jah ook veel kalfjes! HIer in jaisalmer ook veel geiten, en zelfs biggentjes op straat :)

• 06 November 2010 - 13:09

Roandraak:

En weer.

1tixxdeal binnen gesleept. Verder, barba gaat veel minder tag spelen om zijn leven even op orde te krijgen. Mocht je het handig vinden. Ik kan sitten.