Amritsar,Delhi, agra..Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu Amritsar,Delhi, agra..Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu

Amritsar,Delhi, agra..Jaipur

Door: Rian & Joeri

Blijf op de hoogte en volg Rianne

29 Oktober 2010 | India, Jaipur

Poeh he, Na een lange reis, zijn we eindelijk in Jaipur aangekomen..

Vanaf dharamsala, waar we een fijne tijd hebben gehad, moesten we een taxi nemen richting amritsar. Alle ander opties waren te lang voor net iets minder geld, of te omslachtig. En dus de taxi, die erg goed beviel..T is alleen wel jammer dat als je een taxi besteld bij de ene engels sprekende persoon, dat je een driver krijgt die alleen "goodmorning" kan uitbrengen.

De reis zelf is dus goedverlopen, op de dag zelf, was er zelfs sneeuw in de bergen gevallen en regende het, perfect om te vertrekken. Punjab is het landbouw gebied van india, en dus zagen we veel kuddes waterbuffels, suikerriet velden, en graanvelden onderweg. Eenmaal in Amritsar, werder we voor ons hotel afgezet, en konden we ook nog wat van de prijs van de kamer afdingen, wat erg fijn was!
Mooi hotel, met een leuke binnentuin, waar een terassje aan zat! Konden we lekker ontbijten, en savonds nog even een spelletje spelen of lezen zonder dat je het gevoel heb dat je alleen maar in je hotel zit.

Die dag erna zijn we naar de gouden tempel gegaan. Daarvoor hebben we de tijd doorgebracht met stad slenteren (nuttige bezigheid) en in een klein parkje bij het tempelcomplex gezeten. Daar waren we "talk of the town" Mensen die op ons afkwamen om zich voortestellen en te praten. Ik moest zelfs nog met z'n vriendin bellen! Heel komisch allemaal. Ook stonden er een stuk of wat vrouwen en kinderen vanaf een afstandje te kijken, waarbij de kinderen af en toe twijfelachtig een stapje dichterbij deden..
Op het laatst vond joeri nog wat snoepjes in de rugtas (met dank aan simone haar skittles, uit peru?) en kwamen ze toch maar dichterbij, zodat ik wat leuke foto's heb knnen maken.

Zo rond een ur of 4/5 zijn we de tempel in gegaan. Waarbij het nog licht is, maar wel snel gaat schemeren. Tig keer moesten we op de foto met alle indiers en sikhs! Heel apart! Tempel zelf was erg mooi, erg goud, maar het complex erom heen was mooier met het uitzicht op de tempel en alle mensen eromheen. Nog blijven zitten totdat de zon echt helemaal onder was, en genoten van het avond gebed en tot rustig aan terug gewandeld, onder weg nog lekker gegeten (ben helemaal fan van de manchurian balls die ze hier elke keer weer op een verschillende manier serveren!)

(Joeri neemt weer over, na even weg te zijn geweest voor treinkaartjes)

's avonds nog lekker even in de mooie tuin gezeten en onder het genot van gemberthee nog wat gedobbeld. De dag erna zijn we vertrokken richting Jaipur. Tenminste, dat dachten we...

We hadden netjes een ticket gekocht van Amritsar naar Jaipur, via Delhi (helaas gaan alle treinen via Delhi) en het zou een nachttrein zijn. Redelijk op tijd vertrokken en netjes onze plaatsen gevonden. Om een ur of elf, net als we ons aan het klaarmaken zijn voor de nacht, komt de jonge condcteur die met een zeer brede grijns ons meedeelt dat we een probleem hebben. Wij grote ogen opzetten... wat voor probleem? Blijkt dat we geen confirmed kaartjes hadden, maar dat we op de wachtlijst stonden. Wer hadden de dag ervoor met heel veel moeite, heen en weer geloop en handen en voeten eindelijk voor 500 R die kaartjes gekocht! Alle plaatsen waren bezet, en hoewel we het recht hadden om tot Jaipr in de trein te blijven zitten (nog een uurtje of 12!), hadden we dus geen lig- of zelfs maar zitplek. De conducteur had de allergrootste lol dat hij ons als buitenlanders kon laten voelen hoe het is om Indier te zijn, en hij weigerde dan ook om mee te denken voor een oplossing. Alle omstanders waren het er niet mee eens, een probeerde ook op hem im te praten. Resultaat: chaos en wij maar uit de trein en een hotel gezocht in Ludiana.

(Heb net het hele verhaal getypt tot aan nu, maar vergeten te kopieren voor het opslaan, en ds alle tekst kwijt. Kan zijn dat ik vanaf nu wat korter schrijf ;))

In Ludhiana geslapen enverder niet7s van het stadje gezien. Schijnt trowens ook niet heel speciaal te zijn. De dag erna doorgebracht met het zoeken naar de juiste trein, de jiste tickets en wachten tot hij er was. Uitgestapt in Delhi, waar we een hotel hebben genomen en op die manier zijn we meer dan een dag kwijtgeraakt :(

De dag erna lekker uitgeslapen en met de bus naar Agra, de stad van de Taj Mahal. Een heel fijn hotel gevonden, dat zowaar echt schoon was en rook, en heerlijk gegeten op het dakrestaurant. Eindelijk weer wat rust en dingen die lukten! Daagr erna naar de Taj Mahal. Wat een imposant geheel! Heel veel foto's genomen, we zijn nu eenmaal toeristen, en heerlijk onze tijd genomen. Daarna door naar het Red Fort, en daar ook lekker doorheen gewandeld. Toen hebben we ons opgefrist met een goede kop koffie, en zijn we naar het station gelopen voor onze trein naar Jaipur.

Treinreis ging voorspoedig, al waren er erg veel beestjes, volgens mij inclusief vlooien. Hotelletje gevonden in Jaipur, en gelukkig konden we daar midden in de nacht nog terecht. Gisteren hebben we het rustig aangedaan, want we waren wel redelijk gaar van al die reisdagen, en ook de spijsverteringsorganen beginnen langzaam op te spelen. Heerlijk gegeten op het dakterras van een naburig hotel. Daar was een heel aparte sfeer. Veel kleren licht, eigen gemaakte meubels en zelf een juwelier boven op het dak! We hadden ons zelfs speciaal ervoor aangekleed in schone kleren, dus het voelde als een avond uit.

Vandaag heeft Rianne erg veel problemen met haar buik. Na een rstige start met ontbijt en een gesprek met andere Nederlandse hotelgasten, zijn we langzaam de stad ingegaan. Daar hebben we goede ruzie gekregen met onze riksja-driver. We hadden van tevoren gezegd dat we naar de bazaar wilden, en we hadden een vaste prijs afgesproken. Hij reed om, dat zagen we, maar hij zal het wel beter weten. Toen probeerde hij ons eruit te zetten bij een aftands winkelcentrum. Waren wij niet van gediend, en zeiden dat we ofwel alsnog naar onze bazaar wilden, ofwel gingen lopen en niet zouden betalen. Met veel mitsen en maren buiteindelijk op plaats bestemming aangekomen, en toen wilde hij de dubbele prijs hebben omdat hij zo ver had gefietst! We zijn heel boos en duidelijk geweest, en zelfs met de politie gedreigd. Uiteindelijk hebben wij aan het langste eind getrokken, dus dat voelde wel goed :)

Lekker over de bazaar gelopen, maar Rianne kreeg te veel last van haar bik, en dus terug naar het hotel voor een dtje. Omdat we nog niet veel van de stad hebben gezien, bezloten nog maar een dag langer te blijven, dus als het goed is gaan we morgen naar de Pink Palace en het Amber Fort.

Hopend dat alles goed is met jullie, laten we weer van ons horen it Jodhpur, de volgende bestemming!

Rianne en Joeri

• 29 Oktober 2010 - 16:13

Irma:

Eindelijk weer een berichtje van jullie. Begon al beetje af te vragen of er iets aan de hand was, omdat ik er eigenlijk van uit ga dat er in elke plaats in India wel een internetcafe of zo iets is. Jammer van Rianne's buik, maar ja, zoiets krijg je nogal gauw in een Aziatisch land. Ben vooral voorzichtig, want je kunt er je leven lang last van krijgen.
    Liefs
    Irma

• 30 Oktober 2010 - 13:28

Ed & San:

Hé folks,

Dank voor jullie kaartje, is goed aangekomen! Dat deed Joeri nou nooit :-) Maar dus errug leuk om te ontvangen, super dat jullie zo genieten en dat soort 'tegenslagen' hoort ook bij een vakantie in een andere cultuur. De tijd vliegt om, maar nog veel plezier de resterende paar weekjes!
    Liefs, Ed en San

• 30 Oktober 2010 - 20:38

Jack En Adinda:

Wat een belevenissen, jullie kunnen het mooi beschrijven allemaal. En die mensen proberen overal een slaatje uit te slaan zeker? Nou beterschap en heel veel plezier samen!

• 01 November 2010 - 16:21

Rianne Poortman:

Dank voor de reacties! Fijn om ook wat terug te horen. Wat zijn de kaartjes al snel dan! Niet verwacht :)
    Morgen weer een berichtje uit jodhpur..
    Groetjes J & R