Franz Jozef - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu Franz Jozef - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu

Franz Jozef

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

10 Maart 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

Oke ben nu ergens in een dorpje vlak voor Invergarcill en ga vandaag over met de veerboot naar Stewart island, vet veel zin in, lijkt me ook echt hartstikke mooi, maar hier nog ff het verhaal van de franz jozef glacier letterlijk over getypt uit m'n dagboek:
Gister de franz Jozef Glacier beklommen. Eeergister in Franz Jozef aangekomen en ff 130 dollar betaald om gister ochtend om 8:15 bergschoenen+spikes een regenjas, sokken, handschoenen en een muts te ontvangen en samen met 35 andere toeristische busreizigers richting de gletsjer te rijden. Daar aangekomen moesten we eerst nog eeen stukje lopen voordat we onze ijsspikes om mochten binden en we verdeeld werden in groepjes van fitheid. Ik zat helaas in groep 2 omdat alle grote stoere mannen natuurlijk meteen zichzelf tot groep 1 bombadeerden. Na even 5 minuten voorsprong gegeven te hebben (is wel zo eerlijk) mochten we eindelijk de ijstrap belopen die de gidsen met hun pikhowel speciaal voor ons gecreerd hadden. En daar gingen we dan met z'n elfen braaf als schaapjes achter hun herder aan de trap op. Na ongeveer een half uur waren de traptreden op en moest de gids of zelf een soort van trapje maken of moesten we gewoon goed onze schoenen in het ijs trappen, totdat we bij wat steen aankwamen en we gewoon konden lopen. Daar op dat gesteente midden op het ijs stond ook een kist met kleine pikhoweltjes, waar wij er natuurlijk een van kregen zodat we de elf dwergen konden spelen in het ijs! Na onze bijltjes/pikhowel/loopstok flink uitgeprobeerd te hebben in de gletsjer was het lunchtijd en moest ik plassen. Tsja dat krijg je als je water drinkt. Dus ik naar oppersmurf om te vragen of de gletsjer ook een wc had ( de glacier verschuift zo'n 3 tot 4 meter per dag op die hoogte!) maar over de heuvel achter die kam, was een wc voor mij! Hang je dan verstop achter/tussen het ijs de berg nog ff wat sneller te laten smelten!
Na m'n wc stop (kan nog steeds niet geloven dat ik de enigste van de hele groep was die moest plassen) gingen we nog een klein stukje omhoog en daarna begonnen we alweer aftedalen. Tegen die tijd hadden we groep 1 de zogenaamde snelle groep ingehaald en stonden we met z'n alle te wachten totdat de gidsen een veilige route naar beneden hadden gehakt. Omdat wij natuurlijk groep 2 waren moesten we ze weer 5 minuten voorsprong geven. Het eerste stuk naar beneden ging wel redelijk vlot onderweg nog paar keer gestopt om een ijsgrot te bekijken. Maar op een gegeven punt nadat we onze speeltjes hadden terug gegeven mochten we om de 3 stappen wachten totdat de gids een onwijs veilige nieuwe trap had gehakt in het ijs net naast de oude trap van vanochtend die onveilig was verklaart door de hersencellen van onze kalende gids, ik persoonlijk denk dat de hersencellen die logisch kunnen beredeneren waren vastgevroren door het ijs, en daarom kon ie niet bedenken dat het dus veel sneller zou gaan als we de trap van vanochtend gewoon zouden gebruiken.
Maar goed.
Na uren te hebben staan wachten was m'n humeur tezamen met m'n lichaamstemperatuur gezakt tot het nulpunt toen we eindelijk beneden aankwamen. Vreemd genoeg waren wij ,groep 2, als eerste van alle 3 de groepen beneden dus dat betekende dat we alsnog moesten wachten op de laat arriverende snellere groep 1 en langzame groep 3. Nadat we de ijsspikes hadden uitgedaan moechten we vrij onder begeleiding richting de parkeerplaats lopen. Daar aangekomen liep iedreeen meteeen door naar de wc's incl. de mannen. God wat was ik toen bij dat ik een mooie schone prive wc op de gletsjer had. De meeste wc zijn hier namelijk gewoon een hokje met een gat in de grond en een wc pot erop (als je mazzel heb) stinkt dus gigantisch. Toen de hele berg uitgeplast was konden we eindelijk vertrekken richting het warme Franz Jozef en als onze winterkleding uittrekken en terug geven, lekker op blote voeten in de zon terug gelopen, ook omdat ik geen schoenen/slipper meer heb, moest ik die achter laten in barrytown, ze waren helaas overleden. Bij het hostel aangekomen was het alweer etenstijd maar na een warme lange douche kon ik mezelf nog net naar de keuken slepen om een kop thee te pakken en m'n laatste stukje rum'n raisin chocola op te peuzelen met nog wat fruit. De rest van de avond hebben we gewoon lekker buiten gezeten wijn gedronken en nog wat meer chocola gegeten, jammie perfectere afsluiting kon gewoon niet!

De Franz Jozef Glacier is een van de 3 gletsjers op de hele wereld die midden in een regenwoud staat, de andere 2 zijn de fox glacier ook in new zealand and 1 in argentinia! Ook wel weer een nuttig weetje. Nou ik zal me nu ff gaan klaar maken een een rondje door het onwijs grote spannende dorp doen voordat alle mensen weer terug komen van het schapenscheren/voeren/vangen/jagen.
gegroet

  • 09 Maart 2007 - 20:45

    Riet:

    Goed dat wij de gletsjer niet op hoefden,uitzicht lijkt me wel fantastisch,maar dat geklauwter!!!.
    Wanneer komen de foto"s???
    veel plezier op Stewart eiland,kuzzen
    xxxxxxxxxxxx

  • 10 Maart 2007 - 07:31

    Adinda NZ:

    Heej! Super mooi verhaal zeg!! Stond vandaag ook bij een watertje op de gletsjer en dat moest ijswater zijn, maar de hersencellen van onze volgsmurf constateerde een gele kleur. Hij stond voor een raadsel en pakte zijn walkie talkie erbij om met zijn collegasmurfen te overleggen of het nog wel veilig is om de glacier uberhaupt nog te bewandelen. Wat is hier gaande??? Thanks Rianne,fijn dat ik het antwoord weet ;)
    Dikke knuffel!!

  • 11 Maart 2007 - 15:25

    Poortman:

    hier ff die nieuwtjes uit de koogerweg: nou kim is met mitchell en zijn familie naar frankijk te skiën. oo ja dit vindt ik wel grappig om te vertellen lisette moet met dansen een wijn fles op haar hooft ahahahah .leuk jo en glesjer te beklimmeen ik zou dat nooit doen hoor :s
    Groetjes de familie uit de koogerweg


    p.s opa en oma hebben je kaart onvangen!!

  • 12 Maart 2007 - 08:37

    Kim:

    Chic!!!
    Zit ik een beetje te lezen wat je allemaal an het doen bent terwijl ik naast je zit... :D

    Geniet van je tijd in Nieuw Zeeland en Australie en al die andere dingen die je nog verder gaat doen!

    En voor de mensen thuis... ik begrijp waarom jullie haar zo missen ;)

    X Kim

  • 13 Maart 2007 - 08:46

    Petra:

    Super jo! Wat heerlijk; ene moment dik ingepakt in het ijs aan het hakken, en even later weer heerlijk in de zon zitten.... Jammer dat Nederland niet zo'n klimaatje heeft! Zou iedereen gelukkig zijn! Hier in Nederland deze winter nog niet 1x sneeuw gehad. Paar weken geleden lag heel Nederland plat, maar in Assen was alleen een miniscuul laagje zichtbaar. Denk niet dat we hier nog sneeuw of ijs kunnen verwachten! Ben benieuwd naar je foto's! Groetjes en liefs Petra

  • 13 Maart 2007 - 09:06

    Pien De Looff:

    Hoi Rianne,
    Wat een mooie reis ben jij aan het maken, daarbij komt, dat je beeldend kan vertellen. Ik zie de gletschertocht voor me.Heel veel plezier aan de andere kant van de wereld. Oh ja Geert en ik willen ook nog eens naar Nieuw-Zeeland. Het land met alle klimaten en veel ruimte.
    Groetjes Geert en Pien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Lost...again

Actief sinds 25 Okt. 2006
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 33072

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 18 Juni 2014

New Zealand...again :)

14 Oktober 2010 - 16 November 2010

India

26 Oktober 2006 - 26 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: