De afgelopen week - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu De afgelopen week - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu

De afgelopen week

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

07 Maart 2007 | Nieuw Zeeland, Queenstown

goeiendag,
Zo das alweer een tijdje geleden dat ik wat getypt heb eh?
Nou moet ik ff een weekje terug denken! is moeilijk hoor als je zoveel ziet en meemaakt in een kort tijdje.
Vorige week dus de 26ste, was ik in Taupo. Die dag zouden 15 mensen van onze bus de tongariro crossing gaan lopen. Eenmaal aangekomen bij het begin punt, waren er al heel wat mensen van gedachten veranderd.
In de bus richting de vulkaan, begon het langzaam aan te regenen en hoe harder het begon te regenen en onze busdriver al meer de nadelen begon op te sommen, viel het grootste gedeelte af. Je mocht dus geen jeans dragen, je moest goede wandelschoenen aan hebben en een regenjas!
Dat hadden de meeste dus al niet.
Aangekomen bij de start, kwamen er al mensen van de berg terug gelopen, helemaal zeiknat en chagerijnig. Wiehoee dachten we toen en weer vielen er wat mensen af. Toen blijven er dus nog maar 5 kleine nederlandse meisjes over! Is ook wel weer maf, van een hele bus vol met mensen gaan er dus maar 5 nederlandse MEIDEN wel een actieve vulkaan op!
FF wat info:
Tongariro is een actiefe vulkaan, de omliggende 2 vulkanen zijn ook actief maar daar liepen we alleen maar ongeveer omheen. Ook is de vulkaan en omgeving gebruikt in de film Lord Of The Rings als mt doom!

Goed om kwart over 10 gingen we dus op pad, met de afspraak dat als er iemand terug zou willen we allemaal terug gingen en we zouden bij elkaar blijven als 1 groep. Na 5 minuten gelopen te hebben, werd ik maar gedoopt als leider en liep dus voorop met de kaart en tempo bepalen! Het weer was dus mistig en we zagen niet echt meer dan 15 meter of te wel de volgende paal die de weg aangaf!
Gelukkig waren we die ochtend allemaal op tijd in de bus en konden we dus onderweg nog ff een koffie stop doen en had ik genoeg energie om flink de pas erin te houden. Ik denk dat het een groot voordeel was dat we niet zagen waar we op moesten lopen, we begonnen op een hoogte van 1000 meter, en uiteindelijk zouden we op een punt van 1800 meter komen. Dit was dus nadat we ongeveer een uur lang over een vlakke krater waren gelopen. Begon rustig aan allemaal maar daarna was het een steile muur van steen waar we leterlijk op moesten klimmen! Onderweg kwamen we weer wat mensen tegen op weg naar beneden, Ook nog mensen die iemand kwijt waren geraakt in de mist,maar daar wil ik verder niet aandenken en dat hebben we ook maar niet gedaan!
Op de weg omhoog moesten we ongeveer om de 15 minuten stoppen om op adem te komen, het was dus koud, mistig en het begon langzaam aan te spetteren en het feit dat je dus leterlijk je weg om hoog moest klimmen en zoeken met als enige richting een paaltje in de verte!
Maar we gingen door! Op ongeveer 1800 meter dus kregen we de south crater, krater dus in het midden van de twee bergen: mt tongariro en rotopaunga. Toen begon het dus echt te regenen, en waren we binnen 2 sec echt helemaal doorweekt. Maar we gingen door. Omdat ik ongeveer de route had bekeken wist ik dat we na deze krater nog een paar meter omhoog zouden moeten. Na dus weer een zeer vermoeiende klim kwamen we eindelijk aan op wat wij dachten dat het hoogste punt zou moeten zijn, aangezien we bijna van de berg afwaaide!Natuurlijk werden toen de fototoestellen uit de rugzak gehaald en hebben we een dansje gedaan om het te vieren!
Vanaf dat punt was het dus alleen nog maar downwards, wat wel een heel stuk makkelijker ging! Ook wel zwaar op je benen maar toch anders. We hebben dus toen gewoon flink doorgelopen todat we bij de ketathi hut waren, waar we ff een toilet break hebben gehouden. En toen was het nog maar anderhalf uur naar beneden! Eenmaal op weg begon het wat op te klaren en werd het dus wat warmer, geen regen meer, en de vogels begonnen weer te zingen! Om een kwart over 5 kwamen we dus toen eindelijk aan bij de parkeerplaats van de bus en natuurlijk werden we toen op de foto gezet!
Heerlijk om weer in een bus te zitten op weg naar een warme douche en bed!
Ons hostel was geweldig, en had zelfs een kampvuur midden in de kamer. Na dus gedoucht te hebben voor ongeveer een half uur om mezelf weer op een beetje normale lichaams temperatuur te krijgen, hebben we daarna lekker gegeten voor het vuur! Schoenen ook meteen maar gedroogd voor het haardvuur en de hele avond lekker daargehangen met z'n alle! kopjes thee gedronken en nagepraat over het geweldige avontuur!
Morgen meer want m'n tijd is nu op!!!

• 08 Maart 2007 - 07:14

Adinda NZ..:

Hey! Mag gewoon de eerste zijn! Wat heb jij een spannende tocht gehad zeg..gek dat je dat spannende gevoel helemaal op me kunt overbrengen ;) Leuk wat van je foto's gezien te hebben! Geniet lekker verder!! Kuzzz

• 08 Maart 2007 - 10:28

Jenneke:

Jeeee Rian wat een verhaal en best gevaarlijk want je gaat dus zonder gids begrijp ik, dit is om nooit te vergeten. groeten Jenneke

• 08 Maart 2007 - 17:40

Debora:

Eey rietje :)
    mt doom!! hoe vet! zag er in de film al heel mooi uit. Nog bedankt voor je kaartje (kwam bij mn ouders aan dus kreeg hem pas een paar dagen geleden) maar wel heel lief hoor!
    xdebora

• 08 Maart 2007 - 20:17

Adinda:

Wow wat een avontuur heb je beleefd! Ben trots op je hoor dat je dat zo allemaal even doet! Ik hoop dat je er ook wat foto's van op je site zet, want ik ben erg benieuwd!
    Nog gefeliciteerd met je 22,5ste verjaardag!! Op 26-02-07! Ik heb je toen twee keer gesmst, maar het lukte niet..
    Ik ben ma begonnen met mn stage bij www.obdnoordwest.nl, het is nu al heel erg leuk! Maar ik mail je wel weer binnenkort, anders wordt dit zo'n lang verhaal.
    Veel plezier met wat je de komende tijd ga doen.
    Dikke zoen, Adinda