On an average day picking...... - Reisverslag uit Young, Australië van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu On an average day picking...... - Reisverslag uit Young, Australië van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu

On an average day picking......

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

25 November 2006 | Australië, Young

hee hallo,
hard gewerkt deze week dus niet veel tijd gehad om verhaaltjes te schrijven! Wel veel geld verdient wiehooee eindelijk. Na die dagen van niks doen veel energie over en dus nu een van de snelste pickers!!

Op een normale dag.... ik sta dus normaal op om 5 uur en dan komt de zon net op, is t nog lekker een beetje cool, kan nu eindelijk met 2 slaapzakken slapen! Meestal ben ik als een van de eerste wakker, natuurlijk, en is t nog lekker rustig in onze keuken, incl: spinnen, kikkers, mieren en ander kruipend grut. Ontbijt meetal met een kopje koffie een een broodje (kan eindelijk brood met kaas eten, dankzij mama die me een flinke vooraad echte kaas heeft gestuurd!!) en loop daarna met wat collega's naar de orchard. Iedereen heeft z'n eigen picking basket die je als een soort tas over je schouder draagt, en onder de bomen die geplukt moeten worden ligt een geel kistje. De regel is als er iemand aan een boom werkt neem jij de volgende enz enz, soms kan je kiezen als er dus niemand aan beide kanten werkt. Maar t maakt niet veel uit, boom is een boom, de een heeft soms wat meer kersen en wat grotere kersen maar ze moeten allemaal geplukt worden. Mijn tactiek is beginnen aan de zon kant, aangezien t sochtends nog koud is kan je dan lekker opwarmen, eenmaal opgewarmd pluk ik sneller! en dan van tak naar tak eerst de onderkant van de boom, onze bomen groeien gewoon natuurlijk zeg maar, terwijl de orchard (sorry kom ff niet op de nl versie) naast ons, al z'n bomen in V vormen laat groeien maar dat betekend dat je maar een beperkte boom groei hebt. Nadat ik de onderkant helemaal kaal heb geplukt, klim ik in het midden van de boom, het enigst gedeelte wat wel gekapt is zodat je er dus in kan klimmen (niet altijd, soms niet nodig dat kappen). Dit kan natuulijk ook alleen maar bij bepaalde bomen, de oude bomen zijn zeer klimbaar, de jonge bomen kunnen mijn gewicht nog niet zo echt dragen. Dit klinkt nu alsof het een maar een klein tijdje duurt maar voordat je dus een onderkant van een boom heb gedaan ben je wel een uur en kistje verder, en dus helemaal zat van de onderkant van de boom, vooral als je een van de oude bomen hebt zoals "gladys", die ik vorige week moest doen (jaja sommige bomen hebben namen, en gevoelens, zoals mijn boom natuurlijk weer) gladys had vooral veel kersen aan de onderkant en dan krijg je echt het idee dat de kersen gewoon weer terug groeien als je denkt dat je helemaal rond ben geweest. Daarna komt dus mijn favoriete gedeelte, waar andere mensen dus liever een ladder gebruiken, klim ik in de boom, veel makkelijker want die ladder moet je aldoor verplaatsen, mijn bijnaam is dus nu ook ,monkey girl, Haha. Maar goed nadat de boom kaal is geplukt loop je dus verder naar de volgende soms met een half kistje of half volle basket en begint het weer van voor af aan. Dan meestal rond een uur of 11 krijg ik honger en hoop ik dat phil (een van de werknemers) de kistjes op komt halen zodat ik niet helemaal omhoog hoef te lopen om naar de w.c. te gaan, m'n waterfles bij tevullen en dus lunch te maken. Na dat ik m'n lunch heb gehad, wat je dus helemaal zelf mag bepalen wanneer en hoelang, maar uiteindelijk gaat dat van jouw tijd af, loop ik weer terug in de hitte die dan al overduidelijk merk baar is en begin weer te plukken. Gelukkig heeft phil, waterballonen gevonden en vind het helemaaaaaal niet erg om ons, als ie toevallig langs rijd, te bekogelen met wat waterballonen. En dan meestal rond een uur of 2 of zoals eergister 12 worden we gestopt omdat het te warm is en de kersen van letterlijk van hun stokjes vallen en ze dus niks meer op brengen. Je moet ze dus met stokje plukken, dit plukken doe je met 2 vingers, en 2 handen, (jaja) duim en wijsvinger, je begrijpt dat die twee er nu niet uitzien, aangezien je een eeltlaag krijgt! je plukt ze dus aan heb begin van hun stokje soms groeien ze dus paren of met 4 aan een, wat dus zeer voordelig is, inplaats van 1 kers aan 1 stokje. Dan moet je ook nog uitkijken voor de kersen die aangevreten zijn door de papegaaien (ja de echte, groene met geel en blauw en rood enzo, beschermt natuurlijk, stuk of 200 per orchard!!), of mieren, en dan niet normale mieren, neeeee niks is normaal hier, gigantische mieren van 2 centimeter groot!! lopen ook geregeld over je heen, vooral als je niet uitkijkt en toevallig in een van de VELE mierenhopen staat, wat je dus niet meteen doorhebt todat je iets op je voet voelt wat je probeert op te eten!Die hoef je dus niet te plukken maar beter van wel...Want alles om je kistje te vullen!
Mieren en papegaaien zijn niet de enigste beesten in een kersen boom, naast spinnen (in vele kleuren en formaten) torren, liefeheersbeestjes, en wat ander kruipend grut had ik laast een heel ander 'ding' in m'n boom.
Ik was lekker bezig, plukker de pluk, en zag wat bewegen vanuit m'n ooghoek, maar zag niks anders (vanuit m'n ooghoek) dan een tak, todat het nog eens bewoog, draaide m'n hoofd, en toen stond m'n hart ff stil, het was een lizard, niet zeker wat voor, maar t was er wel een!! dus na de shock, heb ik phil maar geroepen om hem te verplaatsen, keiko, (japanse) vond t nodig om hem te prikken en toen begon ie te sissen, ik vond t toch niet echt fijn zo'n chagerijnig reptiel achtig ding in m'n boom.Wel leuk om te zien maar niet te vaak, net als de 'Huntsman', ja wat zou dat nou zijn. Drie keer raden........... ja
dat was 1, 2 en 3? ja
Het is dus een spin, welke idioot noemt een spin mensenjager of mannenjager!! We zatten laatst buiten s avonds, een kopje thee te drinken (ik) en biertje doen (de rest) toen er een spin te grote van mijn hand over de vloer kroop, ik: wwwwwahhhht!! (Benen omhoog op de stoel) John vond het geweldig: een baby huntsman!!!! Ik: een baby!!!! what de f***!!! en wou het houden als huisdier! maar gelukkig vond de meerderheid het zielig en werd het dus weer gewoon vrijgelaten in de boom naast de douches en w.c., errug fijn!
wel apart hoe snel je eraan gewend raakt al die creepy crawly's, als je ligt te zonnen enzo, overal mieren en spinnen, vliegen en motten, en ander gevleugeld gespuis, vooral savonds als de lichten aan zijn, is de hele keuken vol met vanalles en nog wat, kikker op het raam die naar binnen proberen te kruipen.
Oh m'n tijd zit er weer op.
Bedankt iedereeen weer voor de reacties, ga nu nog wat foto's ophalen dus volgende keer misschien weer wat beeld materiaal.
Groetjes en kuzzz
mij

  • 25 November 2006 - 10:12

    Debora:

    Whaaaa die spinnen wat super cool!! OMG wat jij echt allemaal meemaakt... wat is het leven hier in a'dam dan toch boring zeg. Het is echt heel erg leuk om je verhalen te lezen :) ben benieuwd wanneer je een foto gaat plaatsen (of meer natuurlijk..)

    xdeb

  • 25 November 2006 - 13:47

    Jan Pieter Klein:

    wat geweldig rianne dat je zoveel beleeft, ik zou er jaloers op worden.
    Met veel plezier zit ik alweer op een volgend verhaal te wachten.
    groeten, jan pieter

  • 25 November 2006 - 13:48

    Jan Pieter Klein:

    wat geweldig rianne dat je zoveel beleeft, ik zou er jaloers op worden.
    Met veel plezier zit ik alweer op een volgend verhaal te wachten.
    groeten, jan pieter

  • 26 November 2006 - 11:41

    Margje:

    Hey Rian!

    Nou jij liever dan ik zou ik zeggen! Zoveel beestjes (spinnen) zou m'n dood worden. Wat ik me nu afvraag, doe je ook wel eens wat anders dan werken? Hoop van wel natuurlijk. Liefs xxx

  • 26 November 2006 - 21:47

    Adinda:

    Huu creepy al dat gespuis! Haha nou komt al dat bomen klimmen van vroeger van pas!! Ik zie je al zitten hoor, eigenwijsje.. :). Mooi dat je wat verdiend hebt en alvast veel plezier in Sydney!
    Liefs Adinda

  • 27 November 2006 - 16:00

    Jenneke:

    Zo doe je wel dierenkennis op Rian altijd handig hahahaha.Met handschoenen is dat beter/schoner plukken???? Groeten!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Lost...again

Actief sinds 25 Okt. 2006
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 33074

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 18 Juni 2014

New Zealand...again :)

14 Oktober 2010 - 16 November 2010

India

26 Oktober 2006 - 26 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: