nishiki market - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu nishiki market - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu

nishiki market

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Rianne

22 Juli 2007 | Japan, Kyoto

Ha vandaag eens een late start, mededankzij het feit dat ik van kamer moest verwisselen, en omdat het eindelijk eens koud was in de nieuwe kamer wat dus het slapen bevoordelijkt!
Omdat ik voormezelf op papier had gezet dat ik wat rustiger aan zou doen, eerst maar eens een kop koffie gedaan en in een onwijs oninteressant geprek verwikkeld geraakt met een vage gebrilde raar uitziende (hoe kan het ook anders)amerikaan. Nadat ik overduidelijk, sorry hoor, ongeintreseerd gedag had gezegd richting het Kasteel gelopen wat mijn missie voor die dag was. Bijna in een keer goed gelopen, dus viel mee. Eenmaal aangekomen stond het zoals gewoonlijk over vol met bussen. Groepen. Ben dus natdat ik binnen het hof was meteen de andere kant op gelopen en de tegengestelde route gaan lopen als de groepen! Bah vol met toeristen overal!
Eenmaal in het kasteel was ik dus alleen, perfect om het nightingale vloer mechanisme uit te proberen. De shogun van het kasteel heeft dus een vloer van hout aangelegd waar onmogelijk overheen te sluipen is. Hoe hard (of zacht) ik het ook probeerde, de vloer kraakte en piepte nog steeds! Zeer interesant, dus krakend en piepend verder door alle kamers waar je alleen maar in mocht kijken, niet aanraken, geen foto`s maken en zelfs schetsboeken waren verboden, evenals je schoenen, maar ik loop tegen woordig ook al zonder schoenen op straat!
Wel maf om te bedenken dat iemand ooit echt in een houten en papieren huis heeft gewoond. De ramen zijn of gewoon houten geraamtes of houten geraamtes bedekt met papier. Overal was het kasteel dus niet echt erg kasteel-ish behalve dat het een gracht had vol met rara, karpers en een enkele schildpad!
Nadat ik dus het overtoeristische kasteel was onvlucht had ik mijn officieele plicht als toerist wel weer vervult voor die dag, en ben ik naar de nishiki markt gegaan. In de lonely planet staat deze markt beschreven als een markt voor fruit en ander eten en souverniers. Leek mij dus wel wat, dat fruit!
Bij de markt aangekomen leek het op het eerste gezicht gewoon een saaie markt met kraampjes die je ook gewoon op de straat kan zien, maar dieper in de soort van hal, kwamen de dingen echt tot leven!
Letterlijk, levende vissen, dode vissen, halve vissen, vissenkoppen, halve vissenkopen, visseeitjes, gefrituurde,gekookte, gerookte,gestoofde,gepekelde vis, krabben in al de variaties, schelpdieren, schelpen, en dieren, gigantische schelpen met een soort van slak dat op en neer bewoog(heb er ongeveer 5 minuten naar staan staren!)
Vis op een stokje, vis zonderstokje, garnalen, op een stokje, zonderstokje, levend, half levend, rauw of gewoon gegrild, gefrituurd of elke andere versie die je maar kan bedenken!! En tot mijn schrik ook een schildpad.......
Paar stalletjes verder hadden ze ingemaakte groentes in alle vormen,maten en kleuren, overdreven groene sla, paarsefluoriserend aubergine, en neon roze rode biet! jammie Dan heb je nog de standaard rijst koeken in allerlei vormen maten en smaken, zoet, zuur of zout. Groente stalletjes en stalletjes met wat ik denk dat gesnipperde uit is maar heb niet echt het lef om te vragen of uitteproberen! Na deze culinere uitspating van raar voedsel had ik toch wel honger gekregen en was ik opzoek naar een vertrouwelijk eetbaar iets wat ik kon consumeren! Dit doe ik ongeveer elke dag, missie voor voedsel, dan ga ik allesupermarkten af en vind niks, besluit dan maar om terug te lopen naar het hostel, geen idee wat de tijd is, onderweg van richting veranderen zodat ik niet meer op de grote weg loop, maar tussen de normale huisjes zonder toeristen op straat en kleine marktstalletjes die mensen gefabriceerd hebben van hun garage en oude tafels. Meestal verkopen die hun producten veel goedkoper en kan je ook onderhandelen! meestal eindig ik met wortels en appels en bananen, die goede oude banaan, kom er maar niet vanaf! Als ik mijn fruitjes heb aangeschaf moet ik nog een plek zien te vinden om het op te eten, aangezien het onbeleefd is om op straat te eten, dus op naar starbucks! Eenmaal mijn lunch geconsumeerd, zie ik op het bonnetje dat het al half 4 is en besluit terug te lopen, in mijn rugzak een bananenschil en andere papiertjes die ik die dag al verzameld heb! Het gebrek aan vuilnisbakken is soms wel errug frustrerend, bij het hostel aangekomen eerst dus mijn rugzak geleegd!
Heb nog geen plan voor morgen, maar denk dat ik het maar weer eens rustig aan moet doen, bevalt me wel eigenlijk.
hmmm...

  • 23 Juli 2007 - 08:05

    Riet:

    keep on goiing met foto"s .moooiiiii.
    lijkt goed daar,alleen het eten, al die halfgare en rauwe dingen.brrrr.
    hier hoost het aldoor,totaal geen zomergevoel .
    toedeloe en dikke zoen,veel vermaak toegewenst.
    de clan

  • 23 Juli 2007 - 14:34

    Adinda V:

    Hee, wat is dit ineens een ik-plaats-elke-dag-een-bericht snelheid! Man, kom niet eens zo snel aan lezen toe! Kijk jij maar uit met al die bananen apie, straks is je buik keihard! Kuzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Lost...again

Actief sinds 25 Okt. 2006
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 33048

Voorgaande reizen:

27 Maart 2014 - 18 Juni 2014

New Zealand...again :)

14 Oktober 2010 - 16 November 2010

India

26 Oktober 2006 - 26 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: