tokyo! - Reisverslag uit Tokio, Japan van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu tokyo! - Reisverslag uit Tokio, Japan van Rianne Poortman - WaarBenJij.nu

tokyo!

Door: Rian

Blijf op de hoogte en volg Rianne

14 Juli 2007 | Japan, Tokio

Hehe daar zijn we dan, m`n 3 tassen en ik, in japan. Gister ochtend aangekomen om 33 minuten na 6 stipt. En na ongeveer 3 keer het hele (kleine) vliegveld overgelopen te zijn eindelijk internet gevonden. Missie: onderdak vinden. Gelukkig had ik op fraser island een engels meisje ontmoet die de naam van een aanteraden hostel in m`n boekje had geschreven en kon ik dat mooi opzoeken op het internet. Oh ja, daar heb je geld voor nodig dus hup rugzak weer op en een internationale atm opgezocht, weer terug gelopen, geld gewisseld in een winkeltje waar ik meteen maar wat water had aangeschaft, nogal warm. En toen eindelijk k`s house gevonden op internet. Naar de informatie balie mevrouw en na wat simpele vragen en wat moeilijke antwoorden wist ik de subway te vinden naar Asakusa, daar waar het hostel was.
Na een uur in de metro gezeten te hebben viel het me op dat ik de enigste "blanke" was. Voelde me een onwijse witte koe vergeleken met al die kleine smalle mensjes. Snel kwam ik er al achter dat niet alleen de mensen maar ook het eten, behuizingen, decoraties en souverniers zeer delicaat zijn.
Terug naar de metro, ik moest overstappen van de keisei lijn(dit duurde me een dag om te ontdekken dat ik met deze lijn ben gereisd) naar de asakusa lijn. Juiste uitspraak van deze namen: gewoon heel snel praten: saksa!
Na Ongeveer 10 minuten naar een beeldscherm te hebben gestaard waar ik een ticket uit te zien moest krijgen, kreeg ik help van een mevrouw. Ahh arigato! Dus ik naar de poortjes ,waar je je kaartje in moest leggen en dan kwam ie er aan de andere kant weer uit en dan gingen de poortjes open en dan kon je er doorheen, kwam de mevrouw achter me aan, in het japans babbelend, oh de verkeerde poortjes! Andere kan op, natuurlijk deden de poortjes het maar een keer! Dus ik uitleggen aan de man dat ik de verkeerde poortjes had genomen! God waarom ging ik ook alweer onvoorbereid naar japan!
UIteindelijk in de metro naar de bestemming en daar met wat minder goede moed dan de start naar het blijkbaar altijd bewolkte (smog?) tokyo.
Eenmaal bovengekomen, was ik blij dat ik m`n korte broek boven in m`n tas had gelaten, na drie stappen was ik helemaal doorweekt.Geen wonder dat iedereen met zakdoekjes liep!
Na wat stoplichten overgelopen te zijn, was ik redelijk de weg kwijt, gelukkig wist ik niet waar ik heen moest!
Gelukkig was er een informatie centrum volgens het grote bord op een van de kruispunten, nam aan dat het internationale teken van informatie: ! ook geld in japan. En voila, een kaartje van de omgeving plus wat generale richtings aangevingen, daar kon ik wel 10 minuten mee zoet zijn.
10 minuten later stond ik met wat een onwijs in gedachten-de-weg-kwijt gezicht moest zijn op m`n kaartje te kijken en ja hoor een verschrompelde oude meneer wist wel waar het was en liep me er zelfs helemaal heen! Ik heb helemaal geen japans nodig!Aregato!
Hallo mensen hier ben ik dan,10 kilo vocht lichter hebben jullie misschien een douche? en oh ja een bed zou ook wel handig zijn.
Heeft u geboekt? uhmmmm.............onvoorbereid!
Kwam er op neer dat ik dus maar 1 nacht kon blijven. Had niet verwacht dat het zo druk zou zijn in japan! Maar goed, de kamer was nog niet toegankelijk want de uitcheck tijd was 11 en dat was het nog niet. Eerst maar naar de wc dan en een korte broek aan trekken. Bij de wc aangekomen en mijn billen op de bril te hebben geplaatst sprong ik automatisch weer om hoog.....verwarmde wcbril? na voorzichtig gevoeld te hebben met m`n hand kwam ik tot de conclusie dat het wel zeer verwarmd was! Hoe konden ze!Alsof het nog niet warm genoeg is!
Maar goed niks aan te doen, en nadat ik mijn billen voorzichtig weer terug had geplaatst vond ik naast mij een soort arm leuning met knopjes,10 knopjes met verschilende japanse tekentjes....interresant dacht ik.
Na mijn plasje dat mijn lichaam beroofte van nog meer vocht klaar was om doorgespoeld te worden,draaide ik mij om, om dit inderdaad te volbrengen.
Natuurlijk zit de knop om dit te doen niet boven op de wc! hoe kon ik het bedenken, nee daar zit een kraantje. Misschien was het een van de knopjes dan, dus na aandachtig alle knopjes bestudeerd te hebben en er een paar uitgeprobeerd te hebben, was ik het aanzicht van mijn lichaamsvocht toch wel zat! Misschien moest ik wat afstand nemen, en ziedaar aan de zijkant van de wc een handel!
haha een wonder, na de hendel wat heen en weer bewogen te hebben verdween mijn lichaamssap uit het zicht! Tergelijkertijd ging de kraan boven op de wc aan.......dit deed mijn al wat uitgedroogde brein denken dat japanners dat recyclen wel erg serieus nemen en weigerde mijn handen dan ook daarmee te wassen! (gelukkig was er buiten de wc wel een normale wasbak, hoop ik!)
Na deze intrigerende plaservaring had ik honger gekregen en ging ik opzoek naar een supermarkt, men informeerde mij dat er een 7 eleven om de hoek was, geniaal! deze keten hebben ze ook in australia en ik naif natuurlijk dacht dat ze ook dezelfde produkten zouden verkopen. Na 5 minuten in de sauna hebben gelopen, kwam ik erachter dat het niet uitmaakte wat voor kleding je aan had alles plakt toch vast. Eenmaal in de winkel, met arco, sloeg ik mijzelf voor de derde keer die dag voor de kop, onvoorbereid! Al het eten in de 3 lagen verpakking had japans schrift en het was dus onmogelijk voor mij, hoe normaal het er ook uit zag, om te ontdekken wat het was!
Maar zie daar vanuit mijn ooghoek, een appel!!
En koffie, koude koffie, maar dat was ook wel nodig na al die inspanning. Bij de kassa kreeg ik toch wel een kleine hartaanval, was vergeten dat het fruit hier over het algemeen duurder is dan australia, en europa en de uk. 4 dollar voor een appel! nou was het een grote appel, maar 4 dollar was ie toch echt niet waard, misschien 2, maar dat was dan echt wel overrated!
Goed met mijn net aangeschafte lunch weer terug naar het hostel om het daar gezellig te consumeren tijdens het socialiseren met de ander hostel gangers, een plek van andere buitenlanders die zich net als ik een indringer in een vreemd land moesten voelen. Helaas bleek de meerderheid al geaclamatiseerd, en aten vrolijk rauwe vis met rijst sochtends, en smiddags oh en savonds!
Gelukkig waren deze mede reizigers ook beter voorbereid en konden ze mij interresante informatie brengen over het feit dat er een flower festival aan de gang was die dag. En als ik wou, die avond met nog wat mensen, wat japanse cultuur in me op wou nemen! Graag!
Dus nadat ik een douche had genomen en op bed was gaan liggen in een kamer met arco!! Werd ik om 5 uur opgewacht om naar de senso-ji temple te gaan om dit alles te bezichtigen. Heel feest, de weg naar de tempel bestaat uit een lange overdekte laan met aan weerskanten stalletjes met eten,souverniers en eten!
Bij de tempel aangekomen waren er nog meer stalletjes met vers klaargemaakt voedsel, bestaande voornamelijk uit vis, of zoetigheid.
IN het midden van de tempelplein was een soort rookpot waar iedereen omheen scharrelde om wat rook opte vangen wat blijkbaar de mensen zegende voordat ze de tempel ingingen! De "flowers" van het festival, zijn de orange lampion bloemdingen die over al te koop waren en waar dan ook iedereen mee liep, behalve wij!
Waarschijlijk werden we daarom vreemd aangekeken, alhoewel ik het meer waarschijnlijk acht dat dat was omdat m`n marktgenoot onwijs blond met blauwe ogen was, een rariteit in japan!
Na bij verschillende vreemde stalletjes of stalletjes met vreemde dingen, uitgeschreewd te hebben, aaah wat is dat, kijk daar, aaah hahahaha! en vervolgens overal foto`s van te hebben genomen, kwam het hoogte punt toen we weer opweg naar huis waren een we een bak met vissen zagen. Niks vreemds natuurlijk, iedereen koopt goudvisgupies op een markt, maar deze bak had meerder dingen rondzwemmen. Na een nadere inspectie ben ik bij de bak gaan zitten en het langzaam tot me toe laten dringen dat de andere creaturen in de bak, schilpadgupies waren!! Miniatuur schildpadjes, van niet meer dan 3cm in de lengte en breedte! Helaas mocht ik er geen aanschaffen aangezien ik er geen huis voor had en het niet in m`n water flesje paste! Niet alleen schilpadgupies waren te koop maar ook kikkergupies en kreeft gupies, en nee het waren geen garnalen, serieus perfecte miniatuur kreeftjes. Idioot!
Na al deze nieuwe indrukken, en bedrukkend weer vond ik wel tijd voor m`n bed aangezien ik ook vandaag in de bus naar hakuba moest!
Daar ben ik nu dus, de japanse alpen een uur van Nagano (daar waar de olypische spelen van 1998 zijn gehouden) en het regent, ondanks dat is het nogsteeds een mooie omgeving, perfect om te bekijken vanuit een ander k`s house met een kop groene thee en een verkoudheid! Het plan voor morgen is om geen verkoudheid meer te hebben en richting een apenhuis/bad/berg te gaan om aapjes te kijken tezamen met m`n roommate en tot voorkort de enige andere bewoner van dit hostel!
Gegroet mensen en tot de volgende update vannuit japan..

• 14 Juli 2007 - 07:32

Rian:

haha langer dan ik had bedoelt!

• 14 Juli 2007 - 07:52

Riet:

Verbazingwekkend JAPAN,wilde dat ik ff een dagje met je mee kon lopen en genieten.
    Wat een verhaal en dat nog maar van 1 dag .
    Wat moet dit allemaal niet worden!
    Hoop dat de aankomende tijd ook zulke belevenissen zal brengen voor je.
    Veel Plezier en hou je taai !
    Dikke zoenen
    De Poortman-clan

• 14 Juli 2007 - 08:22

Adinda V:

Cool Rianne! Echt goed idee om eerst nog een tijdje te blijven hangen in Japan! Ben benieuwd hoelang het goed gaat dat jij geen vlees/vis eet.....dat ontcijferen lijkt mij een hele klus ;) Kuzz

• 14 Juli 2007 - 19:48

Adinda:

Hee Rian,
    Wat een prachtig verhaal zeg! Ik heb erg genoten van alleen maar lezen ervan! Je hebt het zo goed opgeschreven dat ik voor mn gevoel met je mee liep over door de supermarkt en over straat. Net als je moeder wou ik ook dat dat het geval was!
    Geniet ze nog van die gekke Japanners he!

Dikke zoen, adinda

• 14 Juli 2007 - 20:32

Petra:

Hey Rianne!
    Klinkt allemaal weer heel erg gaaf!!!!
    Weet je al hoelang je gaat blijven in Japan?

Groetjes Petra

• 15 Juli 2007 - 13:33

Riet:

he.zus.
    zijn op wieringen,benieuwd hoe het je vergaan is,laat effe wat horen .
    dikke kuzzen

• 16 Juli 2007 - 06:40

Jenneke:

Hai Rian, wat een giga verhaal, prachtig, ik hoop dat je nog mooie dagen beleef en mooie verhalen schrijf. groeten Jenneke